Dálnice D1 (+ úsek D47)
Historie:
S výstavbou dálnice, která by propojila Prahu s Brnem se počítalo už od 30. let. Když se na D1 roku 1938 rozeběhly první stavební práce, netrvalo to dlouho a začala 2. sv. válka. A práce musely být roku 1942 ukončeny. Po válce byla stavba zahájena, ale roce 1950 dělníci museli opět vyklidit pracoviště, poněvadž komunistická vláda s výstavbou dálnic nepočítala. Když se hustota provozu na českých sinicích vrátila ke stavu před válkou, bylo roku 1967 rozhodnuto o obnovení prací s maximálním využitím již načatých staveb. Nejdříve se začalo stavět u Prahy a v roce 1969 se rozběhla stavba i u Brna. První úsek dálnice byl hotov v roce 1971. Souvislý tah mezi Prahou a Brnem byl hotov v roce 1980.
Změna trasy
Dálnice D1 měla původně veśt v trase Praha-Brno a dále pokračovat na Slovensko. Trasa dálnice v moravské části se pořád měnila(obrázky neviužitých staveb dálnice v Chřibech), až nakonec od roku 1999 bylo rozhodnuto, že dálnice nebude pokračovat na Slovensko, ale bude vést v trase D47, která tím po dostavbě zanikne.
Součastnost:
V devadesátých letech se stala dálnice silně přetížená dopravou. V úseku Praha-Mirošovice přesáhly intenzity dopravy 50 tis. aut za den, proto bylo přistoupeno k rozšíření dálnice v prvních 21 km na parametry D32,5 a D34(šestipruh). Přestavba proběhla vroce 1998. Dnes již nevyhovuje čtyřpruh ani v brněnské části dálnice, proto se uvažuje o rozšíření i zde. Přestavba pravděpodobně začne v roce 2010 na kategorii D33,5 mezi exity Kývalka(182 km) a Holubice(210 km).(studie rozšíření mezi křižovatkami s D2 a R52) V součastnosti byla zahájena příprava pro dokumentaci pro EIA, na zbývajících 162 km mezi Prahou a Brnem, pro rozšíření na šest pruhů.
Údaje o dálnici: Do součastnosti bylo postaveno 247 km dálnice D1 mezi Prahou a a Mořicemi na střední Moravě. První úsek byl zprovozněn roku 1971 a poslední roku 2005. Dále dálnice povede okolo Kroměříže-Hulína-Přerova-Lipníka nad Bečvou a dále bude pokračovat ve stopách D47 ve směru Bělotín-Hladké Životice-Bílovec-Ostrava-Bohumín-Polsko. Celková délka dosáhne 377 km. Na dálnici bude jedna křižovatka s dálnicí D2 a a sedm s rychlostními silnicemi R1,R43,R52,R46,R55,R49,R48. Tím dálnice vytvoří páteřní komunikaci, která propojí tři největší města republiky.Většina dálnice bude postavena v kategorii D 26,5. V okolí Brna (15 km) a Ostravy (28 km) se šířka mění na 28 metrů. Mezi Lipníkem a hranicí s Polskem dálnice bude v kategorii D34 (15 km) a D27,5 (36 km). D1 V součastnosti je ve stavbě úsek Mořice-Kroměříž západ(13,6 km) u kterého by mělo dojít ke zprovoznění v letech 2008/9. Letos by se měl rozestavět další 10 km úsek po obec Říkovice, který bude zprovozněn v roce 2010. D47 Ve stavbě je první část Lipník-Bělotín(15,4 km) s přivaděčem k R48 a obchvatem Bělotína. Realizace bude hotova v roce 2008 a obchvat Bělotína bude zprovozněn v roce 2007. Dále je v realizaci 28 km dálnice v okolí Ostravy, které budou zprovozněny v letech 2007/8. Zbytek dálnice, která propojí tyto dva rozestavěné úseku bude s největší pravděpodobností hotova spolu s příhraničním úsekem v roce 2009. Novinky: Na jaře roku 2007 získalo stavební povolení úsek Bělotín-Mankovice (9,5 km) a dva úseky poblíž Studénky mezi 124-128 km a 130-135km. Následně bylo podáno odvolání proti prvnímu znich.
Fotogalerie:
(z webu ceskedalnice.cz)
V provozu:
(Praha-Mořice) viz odkaz
(Fotomontáž ) viz odkaz
Z výstavby:
(okolo Kroměříže) viz odkaz
(Lipník-Bělotín) viz odkaz
(Bílovec-Rudná) viz odkaz
(Rudná-Hrušov) viz odkaz